Sushi voor mijn zwangere zusje

Mijn zusje is inmiddels meer dan 20 weken zwanger, ik vind het een overweldigend gevoel want dat betekend dat ik voor het eerst in mijn leven TANTE wordt! Super gaaf 🙂
Ze woont in Amsterdam en werkt net als ik onregelmatig wat dus inhoudt dat we elkaar veel minder zien dan dat ik eigenlijk zou willen. Mijn zusje is gek op Sushi maar heeft dit dus al een paar maanden niet meer gegeten. Sushi bestellen is een optie maar omdat ze niet de zekerheid heeft dat de sushi in aanraking is gekomen met de vis sushi wil ze dit niet. En groot gelijk heeft ze!
Daarom kwam ik op het idee om Sushi voor haar te gaan maken, om haar te laten weten dat ik aan haar denk en blij voor haar ben dat ze zwanger is.
Op Internet heb ik rondgesnuffeld, filmpjes bekeken en wat recepten uitgedraaid. Alle benodigdheden heb ik op een lijstje gezet en ik ben naar de toko gegaan.

Ik zal in deze blog een uitgebreid stappenplan beschrijven zodat je zelf op een makkelijke manier ook sushi kunt maken. Het is namelijk helemaal niet moeilijk om te doen, als je maar weet wat je nodig hebt naast een heleboel geduld 😉
De 1e keer duurde het 3 uur om de sushi te maken, de 2e keer was ik met anderhalf uur klaar. Oefening baart kunst, of in dit geval overheerlijke zwangerproof Sushi.

Bereidingstijd voor 8 rollen sushi: (inclusief voorbereiding) 1,5 a 2 uur.

Basis spullen

  • Bamboe matje(s)
  • Huishoudfolie
  • Chopsticks / bestek
  • Houten lepel
  • Grote diepe pan met een dikke bodem
  • Lage houten of glazen schaal
  • Snijplank
  • Schone theedoek
  • Waaier, ventilator of een pannenlap
  • (warm) scherp mes
  • Bakje gevuld met water


Basis ingrediënten 

  • Geroosterde sesamzaadjes
  • Sojasaus 
  • Wasabi
  • Gember
  • Sushi Azijn
  • Nori (= zeewier) vellen
  • Sushi rijst
  • Sushi mayonaise
  • Suiker
  • Zeezout

Ingrediënten voor de sushi rol

  • 2 avocado’s
  • 1 komkommer

Bereidingswijze Sushi rijst

  • Het belangrijkste is de sushi rijst, dit is de basis van je sushi.
    De rijst was je tot dat het water helder van kleur is. Dit kan even duren 30-45 minuten. Je kan de rijst zachtjes tegen elkaar aan wrijven terwijl je de rijst aan het wassen bent. Zo wordt het troebele water sneller helder van kleur. Als de rijst gewassen is, laat je het 10 minuten in de pan laten staan. Na 10 min. doe je 600 ml water erbij.
  • Laat de rijst koken. Eerst 2 minuten op hoog vuur, dan 5 minuten op middelhoog vuur en erna 12 minuten op laag vuur. Het deksel laat je gedurende het koken op de pan, haal deze er NIET vanaf om te kijken of het wel goed gaat.
    Zet erna het vuur uit, neem de deksel van de pan en leg een schone theedoek over de pan heen. Hierover heen leg je de deksel zodat het geheel weer afsluit. Dit laat je 15 min. zo staan.
  • Ondertussen doe je 6 eetlepels rijstazijn, 4 theelepels suiker en 2 theelepels zout in een pannetje, dit verwarm je en roer je totdat de suiker en zout beide zijn opgelost in de azijn. Zet het vuur uit en laat het afkoelen tot het op kamertemperatuur is.
    Zorg ervoor dat het niet gaat koken, dit komt de smaak niet ten goede.
  • Als de rijst klaar is kun je dit in een lage schaal scheppen, het mengsel van de azijn voeg je toe terwijl je het geheel omschept.
  • Zorg ervoor dat je de rijst geleidelijk laat afkoelen, neem een waaier, een ventilator of een pannenlap (als je verder niets in de buurt hebt). Schep de rijst om terwijl je het aan het afkoelen bent.

    TIPS:
    Zet een leuk muziekje voor jezelf op om in de juiste sfeer te komen 😉
    – Gebruik de rijst als deze lauwwarm aanvoelt, koude rijst is echt not done.
    – Koop de groene variant (sojasaus van kikkoman), hier zit 43% minder zout in dan de rode variant, wel zo prettig als je zwanger bent.
    – Scheurt je nori-vel tijdens het rollen? Geen probleem, pak een ander norivel, besprenkel de randen met water en verstevig je rol door het vel (of een deel ervan) er tegenaan te plakken.

    Omdat ik makkelijk wilde beginnen heb ik mij beperkt tot 2 soorten sushi: de Uramaki en de Futomaki met maar twee ingrediënten: avocado en komkommer.
    Mocht het mislukken dan hoefde ik niet te veel ingrediënten weggooien en ik vind het persoonlijk heel fijn om klein te beginnen. Als ik dan meer vertrouwen heb opgebouwd dan durf ik het wel aan om meerdere ingrediënten te gebruiken.

    20160716_190659
    Uramaki
    Dit is een inside-out roll. De rijst met sesamzaadjes is hierbij aan de buitenkant en het nori-vel aan de binnenkant. Hoe je dit moet maken is eigenlijk heel simpel.
    Stap 1) Leg een snijplank neer met een bamboematje erop, over het bamboematje leg je een velletje vershoudfolie. Bovenop de vershoudfolie leg je 3/4 van een nori-vel horizontaal neer.
    Stap 2) Zorg ervoor dat de vershoudfolie, het nori-vel en het bamboematje op gelijke hoogte liggen aan de onderkant. Dip je handen in een bakje met water (zodat de rijst niet aan je handen plakt) en verdeel de rijst over de het gehele nori-vel.
    Stap 3) Strooi de sesamzaadjes over de rijst, pak nu heel voorzichtig het nori-vel op en draai het in één keer om.
    Stap 4) Je hebt nu het nori-vel aan de bovenzijde en de rijst onder, leg nu horizontaal in het midden 2 rijen met dunne reepjes van de avocado en komkommer.
    Stap 5) Het draaien kan beginnen! Pak onderaan het bamboematje, rol (van je af) het een stukje op, druk het aan en schuif de rol weer naar je toe. Herhaal deze handeling totdat je 3/4 van de sushi gerold hebt.
    Stap 6) Het bovenste stuk (1/4 van het nori-vel) besprenkel je met water, dan rol je verder en plakt het nori-vel aan elkaar. Klaar is je sushi rol! Snij je sushi door met een scherp mes wat je onder de warme kraan hebt gehouden.

 

IMG-20160717-WA0000

  • Futomaki
    Dit is de simpelste sushi om te maken en zeker een aanrader voor beginners! Deze sushi is ook te zien op de foto, het nori-vel zit hierbij aan de buitenkant en de rijst met ingrediënten aan de binnenkant.
    Stap 1) Pak een bamboematje, doe hier een stuk vershoudfolie over en leg het nori-vel erop met de glimmende kant naar beneden.
    Stap 2) Dip je handen in een bakje water. Bedek 3/4 van het nori-vel met rijst (het bovenste gedeelte laat je vrij) en strooi hier sesamzaadjes overheen.
    Stap 3) Leg in het midden horizontaal een rij met reepjes komkommer en er boven een rij met reepjes avocado.
    Stap 4) Pak je bamboematje aan de onderkant en rol van je af. Zorg er voor dat elke keer dat je rolt, het bamboematje, vershoudfolie en het nori-vel op gelijke hoogte zijn, dit is van belang voor het draaien van een mooie sushi-roll.
    Stap 5) Besprenkel het bovenste gedeelte van het onbedekte nori-vel met water en draai door zodat je sushi-roll aan elkaar plakt.
    Stap 6) Maak je scherpe mes warm en snijd de sushi-roll in stukken.

    Veel eetplezier!
    (De foto’s per stap volgen nog)

     

     

, , ,

Post navigation

One thought on “Sushi voor mijn zwangere zusje

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.